Domowe Zasady Ekranowe

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
30 grudnia 2020

Kampania „Domowe Zasady Ekranowe” zorganizowana przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę promuje zrównoważone korzystanie

z urządzeń ekranowych (telefonów, tabletów i komputerów), tak żeby nie stanowiły one zagrożenia dla domowników.

Żeby wykorzystywane świadomie i z umiarem były pozytywnym dodatkiem do rodzinnego życia, a nie jego centralnym punktem.

Urządzenia ekranowe używane świadomie i z umiarem mogą stanowić atrakcyjny element życia dzieci i młodzieży oraz życia

rodzinnego. Jednak nadmiar ekranów może mieć negatywny wpływ na rozwój i zdrowie dzieci oraz na relacje rodzinne.

Dlatego ważne jest, żebyśmy kontrolowali korzystanie z ekranów w domu. Pomogą w tym Domowe Zasady Ekranowe.

 

Wprowadźcie w swoich domach zasady korzystania z telefonów, tabletówi komputerów. Dostosujcie je do wieku i potrzeb

domowników:

 1. Ustalamy limity na ekrany bo za dużo ekranów szkodzi zdrowiu, prowadzi nawet do uzależnienia.

DO 2 r.ż zero ekranów

2-5 lat do jednej godziny

6-12 lat do 2 godzin dziennie

NASTOLATEK do 4 godzin

2. Zaleca się, aby nie korzystać z urządzeń ekranowych przynajmniej godzinę przed snem.

Światło smartfonów utrudnia zasypianie i pogarsza jakość snu. Korzystając wieczorem z ekranów, warto zmniejszyć ich jasność,

a także zadbać, aby dzieci nie miały kontaktu z treściami nasyconymi dużą ilością bodźców.

3.Warto zadbać o rodzinne strefy i rytuały bez ekranów, tak aby urządzenia nie zakłócały nam rozmów i nie rozpraszały nas,

kiedy spędzamy wspólnie czas. Korzystanie z urządzeń ekranowych podczas posiłków może osłabiać więzi rodzinne oraz prowadzić

do niezdrowych nawyków żywieniowych. Można ustalić listę rodzinnych aktywności bez ekranów, która obejmie m.in. posiłki,

spacery, spotkania i zabawę. Dzięki temu wszyscy członkowie rodziny będą mogli skoncentrować się na byciu razem.

4. Warto ustalić wspólne miejsce na odkładanie i ładowanie urządzeń.

Dobrze jest zrezygnować z ekranów po przebudzeniu i pozbyć się nawyku noszenia telefonu przy sobie, spędzając czas w domu.

5. Spędzajmy razem czas aktywnie.

Ruch jest ważny dla zdrowia wszystkich domowników. Aktywność fizyczna jest konieczna dla prawidłowego rozwoju dzieci.

Wspiera nie tylko rozwój fizyczny, lecz także rozwój układu nerwowego.

6. Bądźmy z dziećmi w prawdziwej relacji podczas wspólnych gier i zabaw. Dbajmy, żeby nie rozpraszały nas ekrany.

Dobrym pomysłem jest odłożenie na ten czas telefonów i wyciszenie w nich powiadomień. Wyłączmy telewizor działający w tle.

7. Ograniczajmy czas przed ekranem w podróży.

Nie korzystamy z ekranów, kiedy przemieszczamy się pieszo lub na rowerze. Rodzice nigdy nie powinni sięgać po telefon podczas prowadzenia samochodu.

8. Nie zostawiajmy urządzeń ekranowych w sypialni dziecka.

Komunikaty dźwiękowe urządzeń ekranowych wybudzają i zakłócają – tak ważny dla zdrowia – sen.

Dzieci mogą też próbować korzystać z nich w nocy. u://www.d

omowezasadyekranowe.fdds.pl/ządzeń ekranowych wybudzają i zakłócają – tak ważny dla zdrowia – sen

W ostatnich latach jednym z najpoważniejszych zagrożeń związanych z nowymi technologiami staje się nadużywanie urządzeń

ekranowych. Coraz częściej diagnozowane są przypadki regularnego uzależnienia od sieci u coraz młodszych dzieci.

Nadużywanie ekranów jest szkodliwe dla zdrowia: pogarsza wzrok, może obniżać jakość snu, negatywnie wpływa na rozwój mózgu

i rozwój mięśni dłoni.

Więcej informacji można przeczytać na stronach Fundacji:

https://www.domowezasadyekranowe.fdds.pl/

https://www.domowezasadyekranowe.fdds.pl/problem/

 

Galeria

  • Powiększ zdjęcie