• Aktualności

          • Jak rozmawiać z dzieckiem.

          • 12.04.2021
          • Część 2

            Mając wiedzę na temat samotności i strachu zastanówmy się nad lękiem. Jest to naturalny stan emocjonalny, pojawiający się wżyciu każdego z nas.

            Kiedy mamy przed sobą wiele nowych wyzwań, które pojawiły się w okresie pandemii tj. nieoczekiwane zmiany, zdalna nauka, dezinformacja medialna, lęk jest zupełnie uzasadniony. Jednak u niektórych osób stan niepokoju utrzymuje się dłużej i jest bardziej nasilony, nawet jeśli stresujący moment dawno minął. Taki przedłużający się niepokój może prowadzić do poważnych zburzeń, utrudniających radzenie sobie z codziennymi sprawami. Lęk staje się zaburzeniem, kiedy zaczyna wywierać paraliżujący wpływ na życie danej osoby – kiedy znacząco obniża jakość życia i ogranicza funkcjonowanie (np. powodując unikanie kontaktów społecznych) i jest źródłem cierpienia psychicznego. Nie pozwól dziecku zostać z lękiem zupełnie samemu.

            Lęk

            Gdy dziecko odczuwa lęk:

            Pozwól mu unikać sytuacji lękowych

            • - trzymaj rękę na pulsie! Pomoże to dziecku oswoić lęk

            Wyśmiewanie lęku może go pogłębić

            • - lęk dziecka może wydawać się zabawny ze względu na irracjonalność ,nie śmiej się z tego.

            Zawstydzanie dziecka przed innymi

            • - niech lęk Twojego dziecka zostanie waszą ważna sprawą

            Zmuszanie dziecka do stawiania czoła lękom

            • - dopóki dziecko nie będzie gotowe zmierzyć się z czynnikiem wywołującym lęk, nie wywieraj na niego presji.

            Uzbrój się w cierpliwość

            • - lęk wymaga czasu i spokoju

            Nie zakładaj winy

            • - zakładanie, że lęk jest Twoją lub dziecka winą, utrzyma go zdecydowanie dłużej.

            Zrozum lęk dziecka wyrośnie z niego

            • - w lękach nie ma niczego złego i „nienormalnego”

            Złość

            Okres pandemii obok stresu wywołuje również złość. Złość może być nakierowana na siebie samego, na kolegów, na dorosłych oraz na zaistniałą sytuację.

            Jak pomóc dziecku, gdy złość się nasila?

            • Pozwól dziecku na okazywanie złości. Niech wyraża ją bez szkody dla innych.

            • „Rozumiem, że jesteś zły…”, „złościsz się, bo…”, „Nie bij możesz mi o tym powiedzieć”. Często dzieci reagują agresją, ponieważ nie potrafią wyrazić słowami swojej złości.

            • Pomóż dziecku się zatrzymać, zatrzymaj się razem z nim, zachęć do wzięcia kilku wdechów i wydechów, czasami wystarczy, że opuścisz pomieszczenie na kilka minut.

            • Mów dziecku o własnych uczuciach np.: „jestem zły, ponieważ…” albo: „boję się, gdy…”. Dzięki temu dziecko zrozumie, że należy rozmawiać o uczuciach i o tym, co je powoduje.

            • Gdy dziecko ochłonie po ataku złości, porozmawiaj z nim o tym, co się z nim działo.

            • Wyjaśnij jak poprzez pewne zachowania można skrzywdzić drugiego człowieka. Opisz czego nie należy robić, jakie ma to skutki.

            • Rozmawiaj z dzieckiem na temat radzenia sobie ze złością np.: „co możesz zrobić, kiedy ogarnie cię złość?”, „czy jest jakieś miejsce, gdzie ogarniają cię nieprzyjemne uczucia?”.

            • Możecie bawić się z dzieckiem w zabawy, które pomogą oswoić złość nie tylko dziecku, ale również Tobie. Dokończ zdanie „Kiedy jestem zły…” – wspólne poszukiwanie rozwiązań.

            • Spróbuj narysować złość z dzieckiem, pomoże to ją ukrócić.

            • Czytaj dziecku bajki terapeutyczne, których bohaterami są postacie zmagające się z uczuciem złości.

            • Dostrzegaj i doceniaj starania dziecka za każdym razem, gdy uda mu się w konstruktywny sposób poradzić sobie ze złością. To wasz wspólny sukces!

            Informacje dla rodziców przygotowano na podstawie materiałów opracowanych w kampanii profilaktycznej 2021 „Zachowaj Trzeźwy Umysł”.

            Tekst: Małgorzata Stempka

          • Jak rozmawiać z dzieckiem.

          • 12.04.2021
          • Część 1

            Pandemia dała się we znaki nam i naszym dzieciom.

            Rodzicu każdego dnia stoisz przed wyzwaniami, które wiążą się z rolą jaką pełnisz w życiu swojego dziecka.

            Poniższe strategie dodadzą twojemu dziecku sił, a Tobie pewności w radzeniu sobie z sytuacjami trudnymi wychowawczo. Poszerz swoje kompetencje w zakresie radzenia sobie w sytuacjach trudnych i pomóż swojemu dziecku zaakceptować strach, lęk, złość i samotność.

            Samotność

            Lockdown spowodował wśród dzieci wiele skrajnych emocji. Od pełni szczęścia, wzmożonej aktywności w mediach społecznościowych i możliwości samorealizacji, po stany depresyjne i uczucie osamotnienia.

            Oto wskazówki dla rodziców w sytuacji osamotnienia dziecka:

            Poszukaj źródła

            • - samotność dziecka może świadczyć o takich problemach jak: brak akceptacji ze strony kolegów, trudności w nauce, problemy w domu rodzinnym, itp.

            Znajdź spokój i odwagę

            • - nie obawiaj się! Poczucie osamotnienia może pojawić się na każdym etapie rozwoju dziecka. Zmieniać się będzie przyczyna samotności. Otocz dziecko opieką, niech poczuje Twoją obecność i troskę.

            Wybadaj, rozmawiaj, wesprzyj!

            • - kiedy widzisz, że dziecko czuje się samotne. Nie lekceważ tego stanu. Bez presji i z uważnością porozmawiaj ze swoim dzieckiem.

            Jesteś nauczycielem

            • - jako rodzic jesteś dla dziecka pierwszym nauczycielem w zakresie nabywania umiejętności społecznych. Zmierz się ze swoimi obawami, nastrojem i emocjami. Pamiętaj, że przykład płynie z góry.

            Działanie

            • - zaangażuj dziecko w aktywności, które pozwolą mu poznać nowych kolegów (np. sport, hobby, kółka zainteresowań) nawet w formie on-line. Pomóż dziecku rozwijać zainteresowania i nie ograniczaj go, gdy prezentuje inny punkt widzenia. Krytyka wszelkich aktywności dziecka może powodować większe jego wycofanie.

            Strach

            Czas pandemii może wywoływać uczucie strachu. Strach przed nieznanym, strach przed samotnością, strach przed chorobą…

            Czego Ty się boisz? Czego boi się Twoje dziecko? Jak możesz pomóc swojemu dziecku?

            „Nie bój się”, „Nie bądź tchórzem”

            • - nie mów do dziecka w ten sposób, nie pomagasz mu wtedy mierzyć się ze strachem. W taki sposób wywołasz u niego wstyd i przekonanie, że strach jest czymś złym,

            • - pamiętajmy, że strach i wszystkie inne emocje dziecka są bardzo ważne i nie możemy się z nich śmiać,

            • - lekceważenie strachu, czyli zdanie w stylu „Nie ma się czego bać” może wywołać u dziecka niechęć do rozmów o emocjach,

            • - traktowanie strachu jako słabości może obniżyć poczucie własnej wartości naszych dzieci.

            „Zjedzmy lody, to zrobi ci się lepiej”

            • - takie reagowanie na strach może prowadzić do nieracjonalnych nawyków radzenia sobie ze strachem,

            • - uogólnianie strachu, np.: „ty zawsze się boisz”, może prowadzić do tego, że dziecko będzie przekonane, że strach nigdy nie przeminie, to pewnego rodzaju etykieta, zgodnie z którą dziecko może zacząć się zachowywać.

            Rodzicu masz siłę, by być poduszką do przytulania w chwilach przyjemności? Zdobądź więc siłę, aby być poduszką w momentach trudnych.

            Potrafisz doradzić, gdy dziecko jest szczęśliwe?

            Naucz się działać, gdy dziecko czuje się źle.

            Uśmiechasz się, gdy krzyczy z radości?

            Spraw, by się uśmiechało, gdy chce krzyczeć ze złości?

            Informacje dla rodziców przygotowano na podstawie materiałów opracowanych w kampanii profilaktycznej 2021 „Zachowaj Trzeźwy Umysł”.

            Tekst: Małgorzata Stempka


             

          • Informacja

          • 01.04.2021
          • Informujemy, że 2. kwietnia 2021r. (piątek)

            zgodnie z Zarządzeniem wewnętrznym nr 13/2021 z dnia 22 marca 2021r. dyrektora Szkoły Podstawowej nr 3 im. Bronisława Malinowskiego w Działdowie jest dniem wolnym dla pracowników administracji, obsługi oraz innych pracowników niepedagogicznych.W związku z powyższym szkoła pozostanie zamknięta. Praca szkoły zostanie wznowiona 6. kwietnia 2021r.( wtorek).

             

             

          • "Na szlakach Warmii i Mazur"

          • 16.03.2021
          • Uczniowie klasy VII c na zajęciach z wychowawcą biorą udział w innowacji pedagogicznej, pt "Na szlakach Warmii i Mazur" . Opracowują i przygotowują w różnej formie zagadnienia dotyczące historii, geografii i kultury regionu. Oto pierwsza prezentacja związana z przeszłością Prus Wschodnich.

                                                                                                                                                        Adrianna Went

        • Nastolatki, dają sygnały że potrzebują  pomocy! Tylko czy my dorośli je dostrzegamy?
        •  Domowe Zasady Ekranowe
        • Lekcja plastyki w terenie
          • Lekcja plastyki w terenie

          • 16.11.2020
          • 26 października 2020

            Tym razem lekcja plastyki w terenie. Plac przed szkołą stał się atelier dla artystów z klas 2 b i 3 b. W pięknym otoczeniu przyrody i przy ogromnym zaangażowaniu uczniów powstały cudowne jesienne witraże, do których podziwiania zapraszamy przez kilka najbliższych dni.

        • Zasady zachowania na Teams
          • "Czytanie daje nam miejsce, w które możemy się udać, kiedy musimy zostać tam, gdzie jesteśmy.”

          • 07.12.2020
          •  

            25 września 2020r. w naszej szkole odbyło się uroczyste pasowanie uczniów klas drugich na czytelników biblioteki szkolnej.Celem tej uroczystości  jest  kształtowanie kultury czytelniczej poprzez zainteresowanie książką oraz pozyskanie nowych czytelników.

            Na wstępie zostało zaprezentowany   wiersz K. Makuszyński Do młodych czytelników . Następnie drugoklasiści musieli udzielić prawidłowe odpowiedzi, na zagadki czytane przez bibliotekarza. Po fantastycznym odgadnięciu wszystkich zagadek. Bibliotekarka przeczytała wiersz pt Skarga książki, tu nastąpiła rozmowa na temat czego nie lubią książki. Okazało się i tu uczniowie spisali się na medal, wiedzieli dokładnie czego nie wolno robić z książkami. Po burzliwej dyskusji, pani dyrektor Joanna Karaszewska wydała werdykt, że wszyscy mogą zostać przyjęci w poczet czytelników.

            Nastąpiło uroczyste złożenie przyrzeczenia. Uczniowie otrzymali pamiątkowe zakładki do książek.

            Pasowanie na czytelnika.

          • Pierwszoklasiści pasowani na uczniów Szkoły Podstawowej nr 3 im. Bronisława Malinowskiego w Działdowie.

          • 07.12.2020
          •  Władysław Bełza

             Kto ty jesteś?

            — Kto ty jesteś? — Polak mały.

            — Jaki znak twój? — Orzeł biały.

            — Gdzie ty mieszkasz? — Między swymi.

            — W jakim kraju? — W polskiej ziemi.

            — Czym ta ziemia? — Mą Ojczyzną.

            — Czym zdobyta? — Krwią i blizną.

            — Czy ją kochasz? — Kocham szczerze.

            — A w co wierzysz? — W Polskę wierzę!

            — Coś ty dla niej? — Wdzięczne dziecię.

            — Coś jej winien? — Oddać życie.

             

            25.09.2020 r. podczas inauguracji nowego roku sportowego, tradycyjnie w rocznicę śmierci patrona szkoły, Pierwszoklasiści zostali uroczyście pasowani na uczniów Szkoły Podstawowej nr 3 im. Bronisława Malinowskiego w Działdowie.

            Po przepięknej części artystyczno-sportowej przygotowanej przez klasy pierwsze, po zwycięskiej próbie odbytej przez panie wychowawczynie, nastąpiło pasowanie, a następnie uroczyste ślubowanie. Wszyscy uczniowie bardzo dumnie i z godnością podchodzili do pani dyrektor Joanny Karaszewskiej, żeby poczuć na swoim ramieniu magiczną moc ołówka.

            Życzymy naszym Pierwszoklasistom, aby przygoda z nauką , którą właśnie rozpoczęli, zaprowadziła ich w wymarzone zakamarki przyszłości. Powodzenia!

            Pierwszoklasiści pasowani na uczniów Szkoły Podstawowej nr 3 im. Bronisława Malinowskiego w Działdowie..

        • Zajęcia z pedagogiem szkolnym.
          • Zajęcia z pedagogiem szkolnym.

          • 07.12.2020
          • Dnia 24 września 2020r. w klasie VI a w ramach godziny z wychowawcą odbyły się zajęcia integrujące prowadzone przez pedagoga szkolnego, ph. Kto i co tworzy klimat w mojej klasie?         Lekcje zorganizowano w Parku Honorowych Dawców Krwi przy ulicy Wolności. Wskazano przy okazji  uczniom fantastyczne miejsce spędzania czasu wolnego.  

        • Dzień Kropki w SP3 na lekcjach języka polskiego
          • Dzień Kropki w SP3 na lekcjach języka polskiego

          • 07.12.2020
          • Dzień Kropki w SP3 na lekcjach języka polskiego Święto International Dot Day czyli Międzynarodowy Dzień Kropki obchodzi się 15 września od 2009 roku. Historia tego święta rozpoczęła się od książki Petera Reynoldsa „The Dot”. Uczniowie obejrzeli historię dziewczynki, która dzięki małej kropce zmieniła myślenie o sobie i uwierzyła we własne możliwości. Dzień Kropki powstał, aby świętować i wspierać kreatywność, odwagę i wyobraźnię dzieci. Aby odkrywać ich talenty i żeby pokazać, że każde dziecko ma swoje mocne strony, które należy wspierać i rozwijać. Na lekcji języka polskiego świętując Dzień Kropki, próbowaliśmy odkrywać nasze ukryte zdolności. Uczniowie wskazywali kropki ukryte wokół nas oraz wykonywali łamigłówki, gdzie królowały wszelkiego rodzaju kropki

        • Wyniki wyborów do Samorządu Uczniowskiego
          • Wyniki wyborów do Samorządu Uczniowskiego

          • 07.12.2020
          • W dniu 14.09.2020 r. podliczono głosy w wyborach do Samorządu Uczniowskiego

            Julia Siergiej uzyskała 78 głosów

            Roksana Szczygłowska uzyskała 68 głosów

            Zuzanna Strzelec uzyskałą 35 głosów

            W roku szkolnym 2020/2021 

            Przewodniczącą Samorządu Uczniowskiego zostaje Julia Siergiej z klasy 8c

            zastępcą Roksana Szczygłowska z klasy 8a

            sekretarzem Zuzanna Strzelec z klasy 8b

            Gratulujemy!